tag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post925987812292218451..comments2024-03-28T19:55:27.076+02:00Comments on Maan tavalla: VR-monopoli versus rahantekomonopoliBrainleakhttp://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-79352250824474348792013-01-24T00:10:58.657+02:002013-01-24T00:10:58.657+02:00Tuollainen mielipidetulos johtuu noiden muiden mai...Tuollainen mielipidetulos johtuu noiden muiden maiden surkeudesta. Jos niissäkin politiikka olisi Suomen tasolla, niin silloin myös niiden infra toimisi paljon paremmin.<br /><br />Mutta. Täytyy samalla huomauttaa, ettei Suomen hallinto ole paras mahdollinen. Tässä ollaan osaltaan motkomassa, että siitä saataisiin vieläkin parempi, jolloin myös infrasta tulee parempi.<br /><br />Pääomavalta haluaa, että valtio voitaisiin muuttaa yrittäjästä työntekijäksi; Pääomien aivoitusten toimeenpanijaksi; halpåatyövoimaksi.<br />Niin juuri, rikkaat haluavat, että valtio olisi kiltisti karsinassaan halpatyövoimana, tekisi kaiken, mitä rikkaat sitä vaativat<br /><br />Työntekijäpuoli haluaisi, että valtio olisi heille emo. Entä, kolmas mahdollisuus?Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-42427641986897147762013-01-23T23:48:09.983+02:002013-01-23T23:48:09.983+02:00Toisenlainen totuus verrattuna Vasureiden puolueto...Toisenlainen totuus verrattuna Vasureiden puoluetoimiston näkemykseen:<br />http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/09/24/eurooppalaiset-kyllastyivat-rautateihin-lisaa-kilpailua/201238452/12Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-70278712034736098302013-01-23T19:26:16.082+02:002013-01-23T19:26:16.082+02:00Hyvät monopolisiskot ja -veljet, lukekaa!
http://...Hyvät monopolisiskot ja -veljet, lukekaa!<br /><br />http://hvkerho.blogspot.fi/2013/01/vrn-aanentoisto-pelaa.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-36594940614071020212013-01-23T12:44:34.417+02:002013-01-23T12:44:34.417+02:00Koska yksityistäminenn on tie, jota kulkiessa lopu...Koska yksityistäminenn on tie, jota kulkiessa lopulta kaikki on yksityistä. Nyt hän esimerkiksi talous-infra on jo yksityisten käsissä-- rahan luonti on yksityispankkien yksinoikeus. Ja koska raha-infra on yksityisomistuksessa, niin se vaatii silloin muiden alojen yksityistämistä, koska roisto talous ei tuota edelleenkään kummoisia voittoja finanssikapitalisteille.<br /><br />Ei ne kaikki britit ja ruottalaiset ole sitä mieltä, että yksityisjunailut ovat hyvä juttu. Me molemmat saadaan valikoimalla netin mielipiteitä homma tukemaan omia mielipiteitämme.Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-34207050102318667232013-01-23T12:06:50.889+02:002013-01-23T12:06:50.889+02:00Miksi puhut rautateiden yksityistämisestä ja sekoi...Miksi puhut rautateiden yksityistämisestä ja sekoitat asiaan myös infran, jonka yksityistämistä ei kukaan ole esittänyt. Ei maanteitäkään ole yksityistetty, vaikka siellä saa liikennöidä kuka tahansa lakeja noudattaen. Ei myöskään lentokenttiä.<br /><br />Harmillista, että Suomessa rautatiekeskustelu on tätä: VR:ää haukutaan pää punaisena, mutta yhtä punaista nähdään, jos joku ehdottaa, että kiskoilla voisi ajaa joku muukin.<br /><br />Ruotsissa ja Britanniassa on nykyisellään erittäin hyviä kokemuksia rautatieliikenteen VAPAUTTAMISESTA KILPAILULLE. Suomessa halataan VR:ää ja estetään mm. paikallisliikenteen käynnistyminen Turun ja Tampereen seuduilla: koska VR:ää ei kiinnosta, ei saa muitakaan kiinnostaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-43938302287810407682013-01-23T00:51:06.516+02:002013-01-23T00:51:06.516+02:00JunaJesse. Se on jo valtavaa tukea kaikille yrityk...JunaJesse. Se on jo valtavaa tukea kaikille yrityksille, kun tiet, rautatiet ovat tehty veronmaksajien rahoilla. Se, että myös tiet yksityistettäisiin, olisi kyllä viimeisen päälle pitkäniemen kaikkein pehmeimmässä huoneessa suunniteltua.<br /><br />Kuulemma Keski-Euroopassa on mukavaa ajella, kun joka tiellä on yksityismaksut. Tietty; jos ei pian lähdetä pois tuosta hullutuksesta, niin sama tulee tännekin. Eihän ne raukat pysty edes käsittämään pohjoismaalaista jokamiehen oikeuttakaan...<br /><br />Tähän pitää ehdottomasti koplata juuri tuo automaation eteneminen ja väkiluvun jatkuva kasvu; on aika mahdotonta, että ihmisillä olisi rahaa kulutukseen, jos heidän ainoa työ olisi toisten päiden silittämistä ja halailua, kuten TV jo opettaa, miten laulutaiton korvaa halailu:<br /><br />(Kaiken) Yksityistämistä ajavat sellaiset tahot, jotka uskovat sokeasti jatkuvaan kasvuun; Onhan se mukakapitalistille niin kivaa, kun voi vain makoilla kotona ja kiskoa vaikka tienkäyttö maksua...Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-87795124685982546602013-01-22T23:55:12.294+02:002013-01-22T23:55:12.294+02:00Viron rataverkko yksityistettiin myös 1990-luvun l...Viron rataverkko yksityistettiin myös 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Sittemmin valtio on ostanut Eesti Raudteen takaisin itselleen, mutta osa Viron rataverkosta on edelleen yksityisen Edelaraudteen omistuksessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-17393684798194887322013-01-22T23:49:59.416+02:002013-01-22T23:49:59.416+02:00Kun "tiedät", että valtio joutuisi antam...Kun "tiedät", että valtio joutuisi antamaan liikennöintitukea niin paljonko valtio antaa liikennöintiin tukea VR:lle (joka on osakeyhtiö)? Entä paljonko HSL maksaa VR:lle monopolihinnoitelluista palveluistaan ja mitä HSL saa vastineeksi? Entä jos VR rikkoo HSL:n kanssa tekemäänsä sopimusta, miten HSL voi siihen reagoida? Heristää nyrkkiä, vai tehdä jotain vielä voimallisempaa? Ja mihin perustat väitteen kielitaito tai muiden vaatimusten pätemättömyydestä? Onko jopa esimerkkejä siitä tai surkeista junista/palveluista kilpaillussa markkinassa? Ruotsi, Saksa, Englanti? Mikä?JunaJessenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-14410973978994740672013-01-22T23:45:41.541+02:002013-01-22T23:45:41.541+02:00En näe oikein mieltä siinä, että automaattijunilla...En näe oikein mieltä siinä, että automaattijunilla olisi eri omistajia, kun VR-Rata tekee vielä raiteet ja automaation niille.<br /><br />Tuskin valtio voi sallia yksityisille junayrittäjille omia junankäytäjärjestelmiä; että VR:n junat kulkisivat Windows 9:lla, kun taasen OY JunaYrittäjä AB olisi tehnyt niihin android-sovelluksen.<br /><br />Kaikki junat kulkisivat keskitetysti - ja joku selluntekijä tai tukkiyritys vain tilaisi sieltä keskuksesta vaunut, ja vaunut menisivät osoitteeseen ilman, että tarvitaan muuta kuin yksi henkilö valvomaan valotäplien liikkumista taululla.Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-14678497096261138112013-01-22T23:34:21.874+02:002013-01-22T23:34:21.874+02:00Britanniassa tehtiin virhe kun rataverkko yksityis...Britanniassa tehtiin virhe kun rataverkko yksityistettiin, tämä virhe on korjattu ja rataverkko on jälleen yhteiskunnan myös siellä. Missään muualla tätä virhettä ei ole toistettu.JunaJessenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-74603432622875668812013-01-22T23:19:59.610+02:002013-01-22T23:19:59.610+02:00Joo. Muistatteko Britanniasta tällaisia uutisia:
N...Joo. Muistatteko Britanniasta tällaisia uutisia:<br /><a href="http://www.palkkatyolainen.fi/pt2001/pt0101/p010206-u2.html" rel="nofollow">Nyrkit heiluvat junissa</a><br /><br />Kymmenen vuoden kuluttua meille tulevat automaattisesti liikkuvat junat. Silloin niitä voidaan laittaa raiteille kilometrin välein.<br /><br />Samaan aikaan meille tulevat myös autoautot, eli autoista poistetaan kuljettajat, joka on siis autojen sosialisointi; Niiden liikkuminen hoidetaan tieliikennekeskuksista.<br /><br />Kysymys ei siis kuulu, montako yritystä raiteilla on, vaan kuka lastaa niihin lastin.Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-39210865999046231862013-01-22T23:06:50.796+02:002013-01-22T23:06:50.796+02:00Yksityistämisen alettua kielitaito- ja muut vaatim...Yksityistämisen alettua kielitaito- ja muut vaatimukset eivät enää päde. Positiivinen diskrimisointi yksistään ajaa minkä tahansa lain yli. Roistokapitalismissa yrittäjien ainoa motiivi on raha.<br /><br />Rautateiden yksityistämisen alussa valtio joutuu antamaan niille liikennöintitukea, mutta tällaisten taloustilanteiden tullessa ne otetaan pois, josta viimeistään seuraa, että rautateille tulee selviämisen laki.<br /><br />Rautateiden lippujen hinnat tulevat nousemaan myös, josta seuraa asiakaskatoa ja lisää halpatyövoimaa ja surkeita junia. Kaikki tämä on nähty jo toisilla aloilla.Brainleakhttps://www.blogger.com/profile/12771765733486718957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-39573989800465184152013-01-22T22:37:15.029+02:002013-01-22T22:37:15.029+02:00Tälle on tilaus: http://proxiontrain.wordpress.com...Tälle on tilaus: http://proxiontrain.wordpress.com/JunaJessenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8298707720809393297.post-77123937968962205892013-01-22T22:32:38.085+02:002013-01-22T22:32:38.085+02:00Halpatyövoimalla ei ole asiaa Suomessa rautatieala...Halpatyövoimalla ei ole asiaa Suomessa rautatiealan turvallisuuskriittisiin tehtäviin, virheetön kielitaito on edellytys. Eikä halpatyövoiman käyttö olisi muutenkaan mahdollista, rautatiealan työntekijät tekevät töitä yleissitovan työehtosopimuksen pelisäännöillä. Se takaa tietyn vähimmäispalkan kaikille alalla töitätekeville. Ja toisaalta kaikki työvoima on tällä hetkellä VRn kontrolloimaa, neutraali (VR riippumaton) koulutus on vasta alkamassa - miten muuten voit saada kielitaitoista työväkeä turvallisuuskriittisiin tehtäviin kuin maksamalla hieman parempaa palkkaa kuin valtiollinen monopoli?<br />Ja kyllä. Monopoli on pahasta raideliikenteessä. Kotimainen teollisuus kärsii, kun ei voi käyttää kiskokuljetuksia monopolin valitessa mitä ja kuinka paljon se haluaa kuljettaa vedoten vaunupulaan ja kannattamattomuuteen kiskokuljetuksissa - loput saavat mennä VR-brändin alla toimivan kuorma-autoyrityksen kuljetettavaksi. VR on huomattavan iso markkinahäirikkö vääristämässä kilpailua maantieliikenteessä.<br />Miten on muuten mahdollista, että siellä missä operointi kiskoilla on vapaata matkustajamäärät ovat kasvaneet ja tarjonta lisääntynyt?JunaJessenoreply@blogger.com