maanantai 21. marraskuuta 2022

Helsingin pyörätiet talvella

 Helsingin kapungilla on varmaan Kiinassa jonkun katukivihakkaamon osakkeita, koska mitenkään muutoin en voi käsittää, miksi Helsingin kaupunki laittaa katukiviä aivan älyttömiä määriä, ja aivan witun vaarallisesti.

Ihan satavarmasti Helsingin pikkupomoilla on yhteyksiä Kiinaan, koska Suomessa ei ole sellaisia kivilouhimoita, joista saisi katukiviä niin  edullisesti, että niitä voi laittaa parijonoon keskelle kevyenliikenteen väyliä. Mutta. Helsingin pikkupomojen typeryys korostuu entisestään, kun he laittavat kevyenliikenteen polkupyöräväylän muutaman sentin alemmaksi suhteessa jalankulkuväylään.

Kun tänään menin pienessä lumipyryssä kevyenliikenteen väyliä pitkin, niin se ei ollut kerta eikä toinenkaan, kun pyörän eturengas lipeää vain siksi, että se osuu siihen väylän keskelle laitettuun kivijonoon, joka aivan idioottimaisesti on nostettu muutaman sentin ylöspäin.

Mutta. Helsingin idioottimaisuus ei lopu siihen, että se laittaa jalankulkijat ja pyöräilijät kulkemaan eri tasolla, vaan esimerkiksi Helsinginkadun raitiotie on korotettu muusta kadusta kymmenen senttiä korkeammalle ja se on reunustettu Kiinan kivillä, myös. Ei Helwetti, Eikö insinööreillä leikkaa edes sen vertaa, että mitens esimerkiksi aura-aurojen auroille käy, kun ne yrittävät aurata tieosuutta, mutta hajottavat auran terät Kiinan Kiviin. Varmasti insinöörit joutuvat nyt laittamaan Helsinginkadulle punaisia muovikeppejä aura-autojen kuljettajille merkiksi sille, missä on ajoväylän reunus.

Ja. Kyllä se autokin lähteen käsistä, kun sohjokelillä sen renkaat osuvat korotettuun kivireunukseen. Puhumattakaan moottoripyöristä. Tajuutteko te, witun insinöörit, että niitä korotettuja kivireunuksia on mahdotonta havaita, kun lunta on tullut vaikka sen viisi senttiä.

PS. Jos kivien hakkaaminen on nykyään niin edullista, niin miksi taloja ei voitaisi tehdä kivistä, niin sekin olisi ilmastoteko!

1 kommentti:

Heikki kirjoitti...

Muuten ok, mutta ei se wittu aina vaarallinen ole.