perjantai 18. huhtikuuta 2014

Automaattimetro ei tarvitse laituriovia

Update, 9.11. 2014: Miksi muualla metrot ovat turvallisia:
Youtube, Monorail Suspension Railway ,Wuppertal

En voi muuta kuin oudoksua sellaisia, jotka vaativat automaattimetroa varten laituriovet -- koska se on ihan sama, ajaako metroa ihminen tai automaatti, niin se ei taatusti pysähdy, jos joku hyppää alle.
Automaattimetrokin varmasti pysähtyisi, jos sen tunnistimet havaitsivat kaukaa jonkun vaaratilanteen! Ei kai automaattimetron käyttöönoton proplematiikka voi olla sitä, että automaattimetron jarrutusmatka eroaisi oleellisesti ihmisen ajamasta metrosta?

Mieluummin näkisin, että laituriovet pitäisi vaatia ihmiskuljettajametroille, koska ihmisen reagointiaika on sekunnin parin luokkaa, kun taasen tietokoneen reagointiaika on nanosekunteja.

USA:ssa on annettu ajolupia automaattiautoille ja siellä ne vilistävät muun liikenteen joukossa. On siis täysin mahdollista tehdä metroon automaatti, jolla on jopa kameranäkö -- infrapunatutkan lisäksi.

Nyt Helsingin Metro ilmeisesti kaavailee automaattimetroa, josta puuttuisi jopa niinkin yleinen tunnistin kuin kamera -- koska jos automaattimetrossa olisi kamera, niin metron älytietokone tietysti sen avulla voisi reagoida jopa yllättäviin tilanteisiin, puhumattakaan siitä, että se tunnistaisi ihmisen hahmon -- tai se voisi tunnistaa jopa kasvotkin. Mulla on älypuhelin, joka tunnistaa kasvoja.

Eikö muka sadoilla miljoonilla voi saada automaattimetroa, jossa olisi kasvojen tunnistus? Tai eikö sellainen automaatti pysty tunnistamaan edes ihmisen hahmoa?

Mihin siis automaattimetro tarvitsee laituriovia -- koska eihän sellainen automaattikuljettaja voi olla nykyaikaa, jos se ei pysty tunnistamaan ihmistä raiteilla ja reagoimaan siihen nanosekunneissa samalla tavalla. mihin ihminen reagoisi miljardi kertaa hitaammin?

Jättämällä tuon typerän ovivaatimuksen pois, niin me saataisiin automaattimetro murto-osaslla siitä hinnasta, jota nyt tekniikasta ja nykyajasta tietämättömät päättäjät siihen ovat jo laittaneet.

Eihän nyt vaadita koko metroradan kattamista -- metroasemien väleissä ihmiset voivat sikailla samalla tavalla, on metrossa siinä sitten automaatti tai ihminen, eli joka tapauksessa metron automatiikalta vaaditaan koko matkan ajan valveilla oloa, joka tarkoittaa sitä, että sen on tunnistettava ihminen asemien välisillä alueilla myös.

Laituriovia ei voi vaatia siksikään, että se auttaisi metron automatiikkaa pysähtymään laiturille sentilleen määriteltyyn kohtaan. Kaikki vaatimukset laituriovista ovat täysin epäolennaisia, eivätkä ne liity mitenkään turvallisuuteen tai automaattimetroon -- koska jos haluttaisiin turvallisuutta, niin metroja ei saisi ensinkään ajattaa ihmisillä.

TE, 18.4. 2014: Metrosta tuli ydinvoimalan veroinen sotku
HU, 8.1. 2011: Metrouudistuksen alku takkuilee Vuosaaressa

Ei kommentteja: