keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Helsingin Malmin lentokentän tulevaisuus

Tekniikan kehitys edellyttää, että kaupungeissa on lentokenttiä.
Blogi, 24.2. 2017: Kaupunkibulevardit kiitoradoiksi
SK, 5.5. 2017: Malmin lentokentän hallin vuokra­sopimuksia jatkettiin – Suomi vaikenee ”älykkäästä pienlento­liikenteestä”

Jo parin vuoden kuluttua meillä ovat lentävät autot, jotka tarvitsevat tavallisista autoista vapaita kiitoteitä. Malmin kenttä olisi oivallinen paikka kaupunkilaisille harrastaa sellaisia liikennemuotoja, jotka ovat vasta tuloillaan. Ei ole viisasta pakottaa lentävät autot johonkin korpeen.

Sitten meillä on tulossa suurempi muutos, eli sähkökäyttöiset lentokoneet, jotka myös tarvitsevat kaupunkien keskustoista lyhyitä kiitoteitä.
TS, 22.3. 2017: Uudenlainen lentokone kehitteillä – lippujen hintoihin roima pudotus?
"Lentokonevalmistajien jättiläinen Airbus on kehittänyt sähköllä toimivaa pienkonetta vuodesta 2014. Sekin on myös kertonut kehittävänsä 70–90 matkustajan sähkölentokonetta."

Malmin lentokentän lisäksi Helsinki voisi rakentaa lentokentän myös Etelä-Helsinkiin. Jätkäsaari olisi ollut huippupaikka sähkökäyttöisille matkustajakoneille, mutta jostain syystä poliitikot ovat kovin lyhytnäköistä porukkaa, jotka eivät osaa edes vaatia leveitä katuja, joissa myös polkupyöräilijät voisivat elää: Menkää katsomaan, millaisia surmanloukkuja Jätkäsaaren pyörätiet ovat.

Voisin pelkällä perustulolla suunnitella sinnekin täysin uudet ja turvalliset tulevaisuuden huomioon ottavat tiet, jos vain potkisitte nämä nykyiset kunnallispoliitikot (oman edun tavoittelijat, suom.huom.) huitsin nevadaan.

Viimeinen suuri muutos tulee siinä vaiheessa, kun saamme Kolmannen Asteen Yhteyden, jolloin Malmille voisivat laskeutua jopa tähtiluokan UFO-risteilijät.
Olisi kovin vihamielistä osoittaa niillekin jotakin korpea: Joku Pajunen voisi itsekin käyttää empatiakykyään ja miettiä, miltä tuntuisi tulla UFOlla miljoonan valovuoden päästä -- ja sitten muslimeja rakastavat, moskeijoita rustaavat Helsingit Herrat sanoisivat kylmästi, että Sipoon Korpeen, Sipoon Korpeen tuollaiset pitää laittaa, koska Helsingillä ei ole tilaa kellekään muulle kuin islamisteille....

Hanasaaressa muuten olisi hyvinkin tilaa lentokentälle, joka sopisi paremmin sivilisaatiolle kuin kivikautisia uskomuksia palveleva ja uskonnollista vihaa lietsova pytinki.

3 kommenttia:

Kati Sinenmaa kirjoitti...

Pormestariehdokkaille tiedoksi, että Helsinki ei voi olla moderdi, jos siltä puuttuu sähkölentokoneiden lentokentät.

Ultramedornissa kaupungissa on (avaruus)lentoasemat jopa UFOja varten

Tässä visiossa Helsinki on moderneille ihmisille täysin kivikautinen pleisi

Nyreä kirjoitti...

Vanhana malmilaisena olisin kovasti surullinen lentokentän tuhoamisesta.

Vaikka grynderi- ja kiinteistöbisneksellä onkin pitkät perinteet kunnallispolitiikan korruptoinnissa, pitäisi päättäjien jaksaa ymmärtää, ettei se suinkaan tee metropolia, vaan kaikki muu aktiviteetti, mitä siellä on. Kiinteistöbisnes elää siinä ohessa, ja huonosti ohjailtuna voi "onnistua" pilaamaan hyvän kaupungin.

Nyreä kirjoitti...

Nykyisenä ja melko vanhana sörnäisläisenä en olisi kovin surullinen, vaikkei sitä kotikulmilleni kaavailtua itämaisten despoottien fallossymboolia tulisikaan.

Koko hanke johtunee joittenkin vientiyritysten "uus-idänkaupasta". Vanhan neukku-idänkaupan kytköksenä meidän piti sietää röyhkeitä "taistolaisia", että saataisi työtä ja toimeentuloa. Nyt pitäisi hyysätä itämaisten despootien mielitekoja. Ero vaan on siinä, että "uus-idänkaupassa" se työ tehdään pääasiassa muissa maissa ja "toimeentulo" menee enimmäkseen veroparatiiseihin.