tiistai 12. syyskuuta 2017

Turistien kiehtovat kuvauskohteet

Esipuhe: Monesti kuulee puhuttavan, että kyllä jälkipolvet sitten arvostavat myös laatikkotaloja, kunhan vaan aikaa on kulunut. On kuitenkin fakta, että vielä tuhansien vuosien kuluttakin nykyihmiset arvostavat näköistaidetta ja kauniita rakennuksia, joiden seivät ovat jo sinänsä näköistaidetta. Nämä nykyarkkitehdit näyttävät oikeuttavan laatikkonsa juuri sillä, että heidän mielestään aika antaa latikkotaloille jotain sellaista, jota niissä ei nykyäänkään ole.
Suomenmaa, 23.10. 2017: Kirja: "Suomi on täynnä tumpeloiden suun­nit­te­lemia ja toheloiden rakentamia taloja" – asiantuntija vaatii rangaistuksia virheel­li­sestä raken­ta­mi­sesta.

YLE, 11.9. 2017: Helsingin rakennukset kiehtovat Instagram-kuvaajia.
Blogi, 29.9. 2017: Eiffelin torni Helsinkiin.

Joka päivä turistit räpsivät satoja kuvia Eliel Saarisen Kivimiehistä, vaikka ne eivät olekaan nykytaidetta, jota ei kuulemma pysty tutkitsemaan ilman mielikuvitusta. Ihmeellistä, että laatikkotaloihin ja nykytaiteeseen uskovien mielestä ihmisillä ei ennen vanhaan ollut mielikuvitusta?

Nykytaide tuhoaa mielikuvituksen.
Koskahan arkkitehdit vaativat ihmisiä käyttämään mielikuvitusta, kun katsellaan laatikoita? Eihän näiden nykytaiteilijoiden mukaan ihminen voi käsittää roskataidetta, jos hän ei mielessään näe siitä jotain ihme kuviota, kuten pilvien tuijottelijat. Samoin nykyarkkitehditkin voisivat oikeasti pilkata ihmisiä mielikuvituksettomuudesta,  jos ihminen ei näe laatikkotalosta sellaista, mitä siinä ei ole.

Jugend-talo on arkkitehtuurille samaa mitä kaunokirjoitus on kirjoitustaidolle.
YLE, 18.11. 2014: Kaunokirjoitus jää historiaan – kouluissa halutaan opettaa tekstaamista ja näppäintaitoja.

Olen tänäkin kesänä havainnut saman luonnonilmiön kuin niin monina muinakin kesinä: Turistit kuvaamassa vanhoja rakennuksia -- ja näköistaidetta. Kertaakaan en ole nähnyt turisteja kuvaamassa jotain laatikkotaloa tai "taideteosta", josta puuttuu olemus.

Olen istukkellut monina kesinä Aleksis Kiven patsaan vieressä ja nauttinut viinin lisäksi siitäkin, kun ympärillä pyörii ja hyörii turisteja kuvaamassa kyseistä patsasta. Sama kiihkeä kuvaaminen tapahtuu ympäri Helsinkiä aina siellä, missä on vanhaa näköistaidetta ja vanhoja taloja: Senaatintorilla, Espalla, Mannerheimin patsaalla, Suomen linnassa, Eirassa, Kruunuhaassa, Pää-Rautatieasemalla ...
Mutta. En ole koskaan nähnyt turisteja kuvaamassa Paasikiveä, joka johtuu varmaan siitä, että sellaisia möykkyjä on ympäri planeettaa. Miksi turistit kuvaavat Eliel Saarisen piirtämää rautatieasemaa, mutta viereinen ihanan laatikkomainen Sokos-tavaratalo harvoin lähtee kuvana turistien matkaan? Eikö turisteilla mukamas riitä mielikuvitusta lisäämään näihin laatikkotaloihin omia pikku episyklejään, kun he eivät edes huomaa laatikkotaloja?
Helsinki menettää joka vuosi satoja miljoonia matkailutuloina, koska Helsinki tuhosi Vanhan Puu-Pasilan ja rakennutti tilalle laatikoita. Ikään kuin niitä laatikoita ei olisi voinut pystyttää suoraan Mankkaan Kaatopaikalle. Mistäkö tiedän tämän: Koska Vanha Porvoo tulvii turisteja!
Pelkästään se tosiasia, että turistit yleisesti kuvaavat vain vanhoja taloja todistaa kiistattomasti, että nykyarkkitehdit eivät ole taiteilijoita, vaan luottavat sokeasti viivoittimeensa.

Maailmalta tiedetään, että turistit etsivät matkakohteistaan aina niitä vanhoja asuinalueita, näköistaidetta ja vanhoja taloja; mitä vanhempi talo sen kuvauksellisempi se on, koska ihmiskunta on tyhmentynyt suunnattomasti viimeisen sadan vuoden aikana; Laatikkoarkkitehtuuri ei vaadi arkkitehdiltä yhtään mitään: Tyhmyys vaatii helppoa arkea.

 Ihminen oli älykkäimmillään Antiikin aikoina, jolloin ihmiskunta sai ihailtavakseen kaikki ne kauniit patsaat, joiden nyt väitetään olevan äärettömän arvokkaita. Kuvitelkaa, jos nyt jostain roskataiteesta väitettäisiin samaa? Joku ruostunut polkupyörä tai laatikko olisi muka yhtä äärettömän arvokas kuin Venus?

Pohjalainen, 8.2. 2010: Laatikkoarkkitehtuuri on rumaa.
Blogi, 12.9. 2017: Ovatko arkkitehdit narsisseja?
Blogi, 27.7. 2015: Turistien kuvauskohteet.
Blogi, 26.7. 2015: Rumaa arkkitehtuuria.
Blogi, 7.8. 2013: Sanannousuja Elokuussa.

2 kommenttia:

Kati Sinenmaa kirjoitti...

Tarvitaan erittäin lahjakas henkiö, jotta hän voisi tehdä kopion antiikin tai Keskiajan näköistaiteesta, mutta nykytaiteesta saa täydellisen kopion, kun vain onkii jonkun ruosteisen polkupyörän Kolera-altaasta.

Kati Sinenmaa kirjoitti...

Mitä enemmän ihmisiä sitä vähemmin meillä on varaa hyvyyteen, kauneuteen ja totuuteen.
Vielä Impivaarassa suomalaiset pystyivät luomaan valtavan kauniita juttuja, vaikka Suomi oli köyhä. Nyt kun tänne halutaan yhä suurmpoi joukkio, niin huomataan, ettei meillä ole varaa enää mihinkään todelliseen. Mihin niitä ihmisiä oikein pitää hankkia, oska kaikki varat menevät niiden hyysäämiseen?

Koska ihmiset kuitenkin kaipaavat kaunista, niin siksi tänne on syntynyt nykytaiteilijoiden jengi, joka väittää mitä tajansa roskaa kauniiksi, kuin vain ihminen käyttäisi mielikuvitustaan.

Kauneus on hävinnyt ulkomaailmasta, mutta ihmisen sisältäkään ei voi tulla mitään kaunista, koska ihmisiä käsketään pitämään kauniina pelkkiä laatikoita ja muuta roskaa.