keskiviikko 10. heinäkuuta 2019

Ehdoton ei Tallinnatunnelille ja pohjoisen radalle

YLE, 9.7. 2019: Näin Vesterbackan tunnelihanketta kommentoidaan – virolaisministeri: Aikataulu epärealistinen, kannattavuus ja ympäristövaikutukset epäilyttävät.

Ihmisten pitäisi ensin miettiä, mitä kaikkea nämä unelmahöttöiset ratahankkeet toisivat Suomeen ja mitä ne veisivät ikuisiksi ajoiksi pois. Talouden Tulkki, 6.1. 2016: Tunnelinäky sokaisee päättäjät.

Se olisi täydellistä epävihreyttä, jos Suomessa aletaan rakentamaan tallinnatunnelia ja/tai jäämerenrataa, jopa punavihreän hallituksen aikana. Suomi olisi maailman uusin musta aukko ja piste ihmisen tarinalle, jos tänne pääsisi etelän porukkaa suoraan raiteita pitkin. Suomen synkkyys ulottuisi koko Viron alueelle, sillä silloin Viro täyttyisi sadoista tuhansista paperittomista, jotka haluavat Suomeen. puhumattakaan niistä miljoonista Keski-Euroopan ilmastopakolaista, jotka täyttäisivät niemet, lahdelmat ja notkelmat viimeistä kalliorantaa myöten.
YLE, 7.9. 2016: Calais'n satamaan muuri estämään pakolaisten pääsy Englantiin.

Olisi melkoista köyhyyttä olettaa, että edes Lappi säästyisi turisteilta; Turistit tuhoavat luontoa mihin tahansa ne menevät. Jäämerenradan myötä Lapin luonto olisi täynnään muoviroskaa, jota porot söisivät. Melkoista älyllistä köyhyyttä olettaa, että Suomeen tulevat turistit olisivat siistimpiä kuin Thaimaan rannoilla hilluvat länsimaalaiset:
YLE, 10.7. 2019: Japanin kuuluisat kauriit kuolevat turistien hylkäämiin muovipusseihin.
Eikä ole kovin vaikeaa kuvitella lähitulevaisuuteen tilanne, missä Tallinnaan rakennettaisiin muuri estämään "pakolaisten" pääsy Suomeen. Sekään ei pitäisi olla liian vaikeaa ajatella, että hintatason pitäisi olla sama minkä tahansa valtatien molemmissa päissä. Esimerkiksi lentomatkustamisen suosio ei niinkään johdu Etelän lämmöistä, vaan siitä, että suomalaiset voivat mennä leveilemään rahoillaan kehitysmaiden kanta-asukkaille. Talous ja sen epätasapaino on pääasia kaikessa levittäytymisessä, eikä suinkaan ilmasto.

Taloudeltaan, uskonnoiltaan ja moraaliltaan epäsuhtaisten valtioiden yhdistäminen ja kaikenlaiset tiehankkeet ovat olleet pääosassa luonnon tuhoutumiseen ja ihmisten moraalin laskemiseen. Iso Britannia alkoi tuhoutua laajassa mitassa, kun sen rautatiet yksityistettiin ja kun kanaalin ali tehtiin valtatie. Ja Ranskaan kulkeutui miljoonia elintasopakolaisia, joiden ainoana toiveena oli päästä Kanaalin toiselle puolen ilmaisille kakkukahveille Eurotunnelin kautta. Ne sadattuhannet, jotka onnistuivat pääsemään Britanniaan, ovat vastuussa siitä, että britit äänestivät Brexitin puolesta. Brianniassa sadat kaupunginosat ovat jo tosiasiallisesti vaihtaneet hallinnon islamistiseksi. Ranskalaiset kärsivät joka päivä kaduillaan vellovista siirtolaismassoista, jotka tuhoavat puitsoja ja saavat ne näyttämään kaatopaikoilta.


Rahatalous ja siihen olennaisesti kuuluva jatkuva talouskasvu ei voi koskaan korjata sitä, mitä se rikkoo ja tuhoaa. Juuri jatkuva talouskasvu vaatii, että Suomenlahden ali pitää rakentaa tunneli, jonka seurauksena ihmiset saavat uusia mahdollisuuksia kuluttaa luonnonvaroja. Samoin talouskasvu vaatii, että Helsingistä pitää rakentaa junayhteys Jäämerelle, joka ei mitenkään paranna ihmisen luontosuhdetta, kun planeetan viimeisimpiä erämaita voidaan täyttää turismilla ja hotelleille ja laskettelurinteillä. Brasilia ja muut Etelä-Amerikan maat hakkaavat kiihtyvällä vauhdilla sademetsiä, jotta maahan saataisiin lisää halpatyövoimaa, jotta rikkaat rikastuisivat. Samaa luonnon ja metsien tuhoamista nähdään kaikkialla; jopa Suomen metsistä ja maaperän mineraaleista on tehty vain jatkuvan talouskasvun hapertuvia pilareita.

Ei kommentteja: