Ajatelkaa, jos onkin niin, että kaikki maat eivät olekaan nykyaikaisia? Mitäs, jos me asummekin maailmassa, missä mikään maa ei ole yhtälaisesti kehittynyt. Jospa kehitysmaat ovatkin Suomea jopa satoja vuosia jäljessä niin moraalisesti kuin teknisesti ja niin koulukseltaan kuin taloudeltaankin? Ahdistaako tämä ajatus?
Entäpä, miten olisitte tuominneet Suomen politiikan, jos olisitte eläneet sata vuotta sitten? Tällainen ajatteluhan on äärettömän helppoa tunneälykkäille? Tunneälykäs suvakki ei voisi mitään muuta kuin ajatella, että hän varmasti olisi tuominnut Valkoisen Suomen harjoittaman politiikan -- ja niin sentimentaalinen suvakki olisi päässyt Suomen linnan käytäville lepäilemään, jos häntä ei olisi laitettu muuria vasten.
Kun tänä päivänä katselen eri valtioiden toimintaa, niin minun on mahdotonta tuomita niitä, koska minä ymmärrän, että ne ovat Suomea jopa tuhansia vuosia kehityksessä jäljessä. Ja jos tai kun Suomessakin polteltiin noitia ihan laillisesti, niin ainakaan minä en voi kuvitella, että olisin jotenkin noitavainojen aikana ollut suvakkina huutelemassa, että tsot tsot ja rikkomassa ikkunoita.
Mutta sitä en hyväksy, että suvakit ylimielisyydessään haluavat sekottaa kehitysmaakansalaiset kehittyneisiin maihin, koska vaikka suvakit olisivat kuinka diktaattoreita, niin heidän on kuitenkin täysin mahdotonta muuttaa sitä moraalia, mikä maahanmuuttajilla on ollut kotimaasta lähtiessään.
Tuomitsen kehitysmaalaisuuden Suomessa, mutta en tuomitse sitä kehitysmaissa. Tuomitsen ruotsalaisuuden Suomessa, mutta tykkään siitä, kun ruotsalaiset olisivat ruotsalaisia kotimaasssaan.
Maassa maan tavalla, myös kehitysmaassa. Muutenhan valtio-idea olisi persiistä, jos niiden funktiona ei ole seuloa esille parhaimmuutta. Suvaitsevaisuus valtion ihanteena tarkoittaisi sitä, ettei se koskaan kehittyisi, koska suvakit ovat kykenemättömiä ajattelemaan loogisesti, eli tarpeen vaatissa vaikka laittamaan valtion viholliset seinää vasten, koska mikään valtio ei ole vielä lähellekään kehittynyt.
Kun tulee uutisia, miten jossakin maassa on teloitettu niin ja niin paljon ihmisiä, niin kun ajatellaan asiaa siten, että se maa voi olla meitä jopa sata vuotta kehitttymättömämpi, niin silloin meidän pitää ajatella samalla tavalla, miten suomalaiset ajattelivat sata vuotta sitten:
Se oli Suomen etu, että valkoiset teloittivat kapinallisia, koska valtiovallan pitää pystyä myös sellaisiin tekoihin, joita suvaitsevaiset eivät hyväksy, koska jos valtiovalta kaikessa toimisi suvakkien mukaan, niin sellainen valtio olisi hyvin lyhytikäinen.
Samoin joku tänä päivänä kapinallisia teloittava valtio voi sadan vuoden kuluttua pitää niitä kansallissankareinaan, jotka eivät silloin sata vuotta sitten, eli tänään, suostuneet toimimaan suvakkimaisesti.
Huomaan nyt, että tää tunneäly on vallan loistavaa älyä, kun sen oikein oivaltaa. Tällä tunneälyllä voi täysin kylmästi pohtia sitäkin, miten itse olisin toiminut valkoisten ylipäällikkönä, tai Syyrian presidenttinä. Turhaan olen näköjään morkannut tunneälyä, kun tällä voi todellakin järkeillä täysin kylmän empaattisesti, miten ihmiset ajattelevat eri kehitysmaavaiheissaan.
1 kommentti:
Suvakit ovat tuominneet Mannerheihin, koska suvakkien mukaan Mannerheimin olisi pitänyt olla suvakki, jotta hän olisi saanut suvakkien hyväksynnän.
Samoin suvakit ajattelevat vaikkapa Trumpista tai al-Assadista; Suvakit eivät pysty ymmärtämään, miksi toinen ihminen ei voi olla suvakki, joten täydellisellä sentimentaalisuudellaan suvakille ei jää mitään muuta mahkua kuin tuomita jokainen, joka ei suostu suvakiksi, koska suvakin mukaan hänenkin on niin helppoa olla suvakki.
Jos suvakki käyttäisi tunneälyään, niin hän huomaisi, miten helppoa Trumpin on olla Trump, miten hienosti al-Assadkin toimii al-Assadina, jne.
Luultavaa on, että suvakki ei mahda mitään sille, että hän tuntee olonsa mukavaksi suvakkina -- josta pääsin siihen, että silloin ei voida odottaa, että kehitymaalainen muuttuisi rajalla mitenkään erityisen suomi/suvakki/nykyaikaystävälliseksi -- koska eihän suvakkikaan pysty pesemään raitojaan pois. Kuten suvakista ei voida kitkeä sivistystä, niin samoin kehitysmaalaisesta ei voida kitkeä pois kehitymaalaisuutta.
Lähetä kommentti