maanantai 17. maaliskuuta 2014

Hakamäentien silta 40v puretaan

Impivaarassa osattiin tehdä siltoja. Vieläkin Suomessa on impivaaralaisia siltoja. Sen sijaan jo EFTA:n liitännäis-Suomessa alettiin elää kuin viimeistä päivää; Hometaloja tehtailtiin ja miljoonasiltoja pykättiin, joiden käyttöikä on jotain samaa kuin kehitysmaalaisten odotettavissa oleva elinikä.

Hakamäentien yksi suursilloista, joka valmistui 1976, puretaan:
YLE, 17.3. 2014: Rapistuva autosilta puretaan Hakamäentiellä, tilalle rakennetaan uusi

Olin elellyt kyseisen sillan juurella vuodesta 1995, eli noin puolet sen sillan elinajasta.
Kuvassa näkyvä miljoonasilta on saanut purkutuomion. Kyseinen silta on ollut eräs Suomen suurimmista ja aikansa kalleimmista, mutta minkäs teet, kun rakenteista ei saa tehdä kestävää -- kestävän kehityksen nimissä.

Olisikohan jollain tietoa, suunniteltiinko tuo silta alunperin kestämään peräti vajaat neljäkymmentä vuotta?
 Itse olen ajatellut, että olisi kiva asua maailmassa, missä rakenteet kestävät siten, että jokaisen sukupolven ei tarvitsisi rakentaa niitä aina uudestaan



Wikipedia,  Seututie 100 (Hakamäentie)
Kaupunkiliikenne: Smith-Polvisen liikennesuunnitelma
Kaupunkifillari: Aikamatka 60-luvulle – kriittinen pyöräretki goes Hakamäentie
YLE, 17.9. 2009: Kallis Hakamäentien remontti oli autoilijoille pettymys
Uutta Helsinkiä: Perustietoa / Historia
Blogi, 27.5. 2014: Romahtaako EU piakkoin kuten vesitornit

Ei kommentteja: