torstai 24. tammikuuta 2013

Huonot maat kannattavat yksityisia ratoja

Huomasin juuri hauskan asian; Mitä huonompi maa sitä enemmän sen maan asukkaat kannattavat infrastruktuurin yksityistämistä. Niille ei tule mielenkään, että he äänestäisivät maidensa johtoon parempia kansalaisia kuin ne nykyiset korruptiokourat, joiden tähden kansalaisille kuuluvat palvelut ovat niin surkeita, että se saa kansalaiset toivomaan niiden hoitajiksi vaikka pirua.

Taloussanomat, 24.9. 2012: Eurooppalaiset kyllästyivät rautateihin – lisää kilpailua
"Suomessa VR:n ajoittaisesta arvostelusta huolimatta matkustajat kuuluvat tyytyväisimpiin EU:ssa. Suomessa tyytyväisiä oli 67 prosenttia, kun Bulgariassa heitä on vain 18 prosenttia.

Suomi on lähes kaikissa vertailututkimuksissa maailman huippua. Se todistaa sitä, että mitä parempi valtio sitä toimivampia on myös valtion hoitamat tehtävät, kuten terveydenhuolto tai rautatiet.

Nyt kuitenkin on havaittavissa selvä trendi, että valtiota ajetaan Suomessakin kovaa vauhtia alas. Terveydenhuolto on ollut hyvin suuri kärsijä, joka taasen on saanut valtion alasajoa ajaneet vaatimaan entistä suurempaan ääneen valtion yksityistämistä.

Eikä kukaan huomaa, että kyseessä on kehäpäätelmä, kaikkien kehäpäätelmien äiti.
Valtiota ajataan alas siksi, että ihmisille voitaisiin myydä yksityistämisen ihanuuus, eli korkeammat elinkustannukset, maksullinen elämä.

Esimerkiksi Ruotsin valtiolla menee hyvin huonosti johtuen sen harjoittamasta erittäin liberaalista maahanmuuttopolitiikasta. Koska valtion rahat menevät lähes kokonaan maahanmuuttajien hyysäämiseen, niin siksi Ruotsin valtio ei ole voinut investoida infraan.

Aamulehti, 14.12. 2012:
Ruotsin valtion rautatiet perunut tällä viikolla 200 vuoroa: Lisää rahaa ja tutkinta

Edellisestä linkistä luetaan, että Ruotsissa valtiota syytetään huonosta johtamisesta. Onhan se oikeastikin ajateltuna huonoa politiikkaa ja johtamista, jos valtion omistama yritys ei menesty ja palvelu takkuilee.

Ruotsin valtio yksityisti 1990-luvun alussa rautatiensä, koska itse valtiolla meni huonosti. Ja valtiolla voi mennä huonosti vain silloin, kun valtion hoitajina on surkeita ihmisiä. Ja surkeat ihmiset eivät osaa ajatella oman surkeutensa syitä, josta seuraa se, että surkeus yritetään lakaista maton alle, eli yksityistetään yksityistetään... Poliitikko näyttää tehokkaalta, kun hän siirtää oman vastuunsa valtiosta yksityisesti hoidettavaksi!

Totta kai valtio näyttää heikolta silloin, kun sitä johdetaan heikosti, ja totta kai sellainen heikkous saa ihmiset luulemaan, että olisi parempi, kun valtion toiminnat yksityistettäisiin, niin silloin äänestäjät saisivat edelleen valita pellejä kansan edustajiksi, eikä äänestäjien tarvitsisi vaivata päätään ajattelulla, kun he voisivat ihastella valtiopellejen pelleilyä jopa TV:stä.
Ruotsalaiset poliitikkojen syöttämän pajunköyden johdosta päättyivät äänestää valtaan sellaisia, joille tärkeintä oli Ruotsin asema maailman sosiaalitoimistona, jonka toteuttamiseen ei siten voinut sopia ruotsalaisen infrastruktuurin kehittäminen, koska siihen ei rahat riittäneet.

Sama kehitys on hyvin esillä Suomessakin; Valtion toimintoja pitää yksityistää, koska verorahat menevät maahanmuuttajien ja heidän hyysääjiensä hyysäämiseen. Ja kun ihmisten liikkuminen alkaa tökkimään enemmän, kun esim. rautateihin ei riitä rahaa, niin kansalaiset tietysti ajattelemattomuuttaan alkavat vaatia valtion alas ajon lisäämistä.

Mutta vain infran osalta, Hyysäämisideologian alasajoa VR-inhokit eivät kannata, koska he saavat valtion hyysäämisideologialta itselleen sievoiset summat verorahoja käytettäväksi etelänmatkoihin...
Esimerkisi suomalaisille on syötetty pajunköyttä, että jos vain rautatieliikenne olisi yksityistä liikennetoimintaa, niin silloin lumipyryjäkään ei enää olisi, eikä vaihteet tukkeutuisi lumesta; Matkustajista monet ovat sitä mieltä, että vaihteet pystyisivät kunnossa, kun vain vaihdettaisiin omistaja.
Matkustajien kaukokatse ei yllä niin pitkälle, mitä tapahtuisi lippujen hinnalle, palvelulle ja laitteistoille; Palveluyritykset sopivat hyvin kehnosti voiton maksimointiin, mitä tulee sellaisten yritysten asiakkaiden hyvinvointiin. Tietty; Myös palvelyrityksien ainoa motivaatio toiminnalle on voiton maksimointi, koska voittouran loppupäässä -"cayman saarilla"- on pelkkää puhdasta ahneutta.
Yksityistäminen pitäisi jäädyttää siihen saakka, kunnes Cayman saaret ja niiden kannattajat ovat hävinneet ja kuolleet sukupuuttoon. Cayman Saarilla ei voida käsittää, että lumi mukamas voisi häiritä liikennettä.

Roistokapitalistit ovat onnistuneet luomaan todella paratiisimaisen mielikuvan, missä yksityisomistuksessa olevassa planeetta Maassa ei enää olisi sääilmiöitäkään.

On kuitenkin kiistaton tosiasia, että mitä paremmin valtio on älyllisesti hoidettu sitä paremmin sen infrakin toimii, josta huomataan, että parhaimmin hoidetuin maan kansalaiset eivät ole niin hanakoita parantamaan valtion toimintoja niitä yksityistämällä kuin huonojen maiden kansalaiset, jotka huonoihin johtajiinsa kyllästyneinä olisivat valmiita myymään valtionsa vaikka pirulle, kunhan vain pääsisivät paikasta a paikkaan b ilman jatkuvia katastrofeja.

Mutta. Vaikka Suomi onkin paras maa nykyisistä maista, niin Suomellakin olisi parannettavaa vielä satojatuhansia vuosia...

On kuitenkin vielä yksi juttu, joka lisää tyytymättömyyttä. Nimittäin se, että suomalaisten pitäisi käydä vierailullla niissä maissa, jotka ovat jääneet Suomen alapuolelle. Mutta ei mitään turistijuttua, vaan mennä niiden maiden kansalaisten tasolle.

Suomalaisten tyytymättömyys on suurimmaksi osaksi vain näennäistyytymättömyyttä, koska heillä ei ole kuvaa, miten paljon surkeammin muualla asiat ovat. Kysymys: Pitäisikö esimerkiksi bulgarialaisten vaatia myös terveyden huoltoa yksityistettäväksi? Mistä he siinä tapauksessa saisivat rahaa siihen?
Blogi, 22.1. 2013: VR:n monopoli versus rahantekomonopoli

Ei kommentteja: