Laivateollisuus on kovin hataran hutera teollisuuden ala. Johtuu siitä, ettei laivoja voi rakentaa hyllylle, kuten esim paperirullia tai selluloosapaaleja, kännyköitä tai autoja.
Ohjelmistoyritykset eivät tarvitse edes omia hyllyjä, omaa varastotilaa samassa mielessä kuin perinteiset teollisuusalat, koska he voivat huoletta työntää tuotteensa jonkun toisen kovalevylle.
Koska laivat eivät ole hyllytavaraa, niin siksi laivoja haluavat voivat kilpailuttaa valtioita. Valtioiden kilpailuttaminen on vain halpatyövoimaa etsivän ökykapitalismin eräs muoto, joka ei periaatteessa eroa siitä, että joku yritys siirtää koko tehtaansa halvemman työvoiman maahan.
Monikansallisen laivanrakennusteollisuuden kohdalla siirrellään telakan sijaan valtioita hyllyltä toiselle. Suomen valtio ja suomalaiset ovat tässä vain häviäjiä, koska Suomessa asuu ylpeä kansa, joka ei suostu halpatyövoimamaaksi, eikä suostu edes siihen, että Suomen valtio olisi kilpailun kohde.
Ja juuri tuo ylpeys on johtanut siihen, että Suomessa työvoima on kallista ja että Suomen valtio on kallis laivanrakentajille. Raska on laivanrakentajien näkökulmasta halpismaa, josta laivat kannattaa ostaa.
Samalla on huomattava, että tuo sama ylpeys, joka on saanut Suomen menettämään valtavasti tietotaitoa ja työtä ulkomaille, samaan aikaa ottaa julmetusti velkaa, jotta Suomi voisi tukea muiden maiden työllisyyttä.
Ylpeille yhtälöt ovat epäyhtälöitä. Ylpeä ihminen ei voi laskea laskuja matematiikan sääntöjen mukaan, koska ylpeys ei salli sellaista. Niinpä Jutta, Jyrki, Jan ja Alex julistavat, miten Suomi tienaa sillä, kun se kaataa velkarahansa Etelän maille, joista se menee suoraan Ranskan pankeille -- joista se menee suoraan STX:n Ranskan telakan tukiaisiin.
Kun vielä huomataan, että monikansallinen STX sai Turun telakan kassakaapin takaseinästä tarvittavat tiedot, miten tehdään kuukaudessa jättiristeilijän rakentamisen kustannuslaskelma.
Suomi tekisi viisaasti, jos se lopettaisi kaikki EU-tukiaiset ja lopettaisi Etelä-Euroopan ja muiden kehitysmaiden tukemisen -- ja käyttäisi ne rahat kotimaan työllisyyteen.
Me voisimme rakentaa pelkillä Kreikkaan menneillä miljardeilla pari OASIS-luokan laivaan suoraan hyllylle ja laittaa ne verkkokauppaan. Ajatelkaa, miten se mullistaisi koko laivan-rakennusteollisuuden, kun kuka tahansa voisi ostaa OASIS-luokan risteilijän suoraan Verkkokauppa.com:n sivuilta
Lehti, 19.12. 2012: Laivateollisuuden alasajo yksi EU-sopimuksen kohta
Blogi, 09.01. 2013: Urpilainen, lakia voi muuttaa, jos ei voi rikkoa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti