Taloussanomat, 31.8. 2012: Yksityistäminen ei sovi junaliikenteeseen
Aamulehti, 15.1. 2013:
Ruotsissa ihmetellään: Miten junat ylipäätään kulkevat Suomen kehnossa säässä?
"Suomessa nuristaan jatkuvasti siitä, kuinka sää aiheuttaa säännöllisesti hankaluuksia junien kulkuun. Pohjanlahden toisella puolella suhtautuminen VR:n juniin on kuitenkin täysin toinen.
Ruotsin radio uutisoi, että Suomessa junat kulkevat joka säällä.
Ruotsissa sen sijaan Norrtåg on joutunut keskeyttämään liikenteen talvisen sään vuoksi. Uutisessa kysytäänkin miten se on mahdollista, että moinen onnistuu Suomessa, jossa sääolot ovat yhtä lailla haastavat (jopa haastavammat, bloggeristin huomio).
Haastateltavana on VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari. Hän listaa VR:n valtiksi muun muassa sen, että käytössä on kalusto-ongelmien varalta varajunia. Kaukoliikenteen poikkeustilanteita varten on käytössä kaksi varajunaa Helsingissä ja Tampereella.
Ruotsin radion mukaan Suomen ja Ruotsin välillä on yksi olennainen ero:
Ruotsissa rautateillä toimii useita yrityksiä, kun Suomessa VR on ainoa toimija."
Että semmosta tommosta. Ruotsissa kadutaan sikäläisen rautatieliikenteen avaamista yksityisyrittäjille, koska yksityisyrittäjien ainoa motiivi liikennöinnille on voiton tavoittelu, kun taasen valtion yhtiö voi keskittyä myös junien modernisointiin, palveluun ja aikatauluihin.
Yksityisyrittäjä tuskin pitää pääasemilla varajunia makoilemassa hätätilanteita varten, eikä sillä ole varaa maksaa veturinkuljettajille palkkaa. Kohta puoleen suvaitsevaiset hyppivat hysteerisesti ja julistavat, että ilman maahanmuuttajia edes junat eivät kulje Suomessa. Tosi on, koska silloin ne seisovat.Ei ole siksi millään järkisyyllä perusteltua vaatia, että myös Suomeen tulisi yksityisiä junayrittäjiä, -- joiden ei tarvitse välittää muusta kuin voitoista. Selvää pitäisi olla kaikille, ettei rautateillä päästä eroon lumiongelmista sillä, että samoille raiteille ja vaihteille tulee joku yksityinen junailija -- surkeiden juniensa kanssa, halpatyövoimalla.
YLE, 22.1. 2013:
VR:n monopoli henkilöliikenteessä saattaa murtua - komission esitys pian julki
On asioita, jotka on syytä pitää valtion hallussa.
Yksi ovat tiet; Maantiet, rautatiet ja datatiet.
Toinen olisi rahanluonnin monopolin muuttaminen valtion monopoliksi.
Nythän rahaa voivat tehdä yksityiset pankit monopolisesti ja kartelleina, jolloin velalle luotu raha valuu suoraan kaikkein rikkaimmille. Ajatelkaa, jos tuo monopoli olisi valtion hallussa, eli valtiolla olisi yksinoikeus luoda rahaa, niin silloin rikkaiden sijasta raha menisi valtiolle:
Aamulehti, 21.1. 2013: 230 miljardia dollaria: Näin monta kertaa köyhyys loppuisi rikkaimpien vuoden tuloilla ja Talouselämä, 21.1. 2013: Nyt se on tutkittu: Maailman köyhyyden voisi lopettaa 100 rikkaimman ihmisen tuloilla... 4 kertaa
On voitava kysyä täysin rehellisesti, mistä nuo sata saavat vuosittain nuo sadat miljardit dollarit. Aivan taatusti ei ole niin, että he ovat itse ansainneet ne. Kenenkään työ ei voi olla miljardeja kertoja arvokkaampaa kuin köyhimpien köyhien, jotka elävät alle dollarilla päivässä.
Vastaus tuohon kysymykseen on, että valtioiden velkojen korot menevät verottomana ja lyhentymättöminä rikkaille. Valtiot eivät peri edes veroa niistä rahoista, joita he korkoina maksavat finanssikapitalisteille, jotka ovat luoneet lisää rahaa ihmisten ja valtioiden veloista.
Ja nyt Suomessakin on valtava joukko typeryksiä, jotka huutavat, että Valtion Rautatiet pitää avata kilpailulle. Ja kukaan ei pysty etukäteen arvaamaan, mihin niiden yksityisten junailijoiden voitot menevät; Ne menevät niille samoille tahoille, joista tehdään yllä olevan kaltaisia "uutisia"; että "heidän" rahoillaan maailmasta voitaisiin poistaa köyhyys! HALLOO!
Kuka sen köyhyyden ensin aiheuttaa! Niinkö vähän maailmassa on älyä, ettei pystytä huomaamaan, miten rikkaille valuva raha on suoraan poissa kansantaloudesta, eli myös köyhiltä.
Jos rikkaiden "ansiot" tiputettaisiin sadasosaan, niin tokihan se heille menemättä jäänyt raha on jossakin, eikös vain? Vai onko kyseessä leikkirahaa, jota vastaan maailmaan pitää luoda vastaava määrä köyhiä ihmisiä:
Ei kai kukaan hullukaan usko, että esimerkiksi Bill Gatesilla olisi oikeesti olemassa ne 65 miljardia dollaria? 230 miljardia dollaria sadan euron seteleinä vaatisi kilometrin pituisen rekkajonon, joten miettikää nyt hyvät hyssykät edes vähän, mitä rahaa rikkaiden raha aikuisten oikeesti on.
Talouselämä, 30.1. 2012: Näin monta rekkalastillista rahaa tarvitaan euron kriisin ratkaisemiseksi
Ottakaa huomioon, että nuo tuhannet rekka-autolliset euroja menevät niille rikkaille, joille mikään ei riitä. Vai mistä muualta heidän rahansa voi olla peräisin. Ootteko ehkä nähneet heidän pihoissaan raharekkoja? Ettekö? Se johtuu varmaan siitä, että ne ovat edelleen niiden pankeissa, jotka ovat luoneet ne kirjanpitokikkailuin.
Rikkailla on monopoli kansalaispalkkaan
Jos nuo sata eivät olisi koskaan olleet ahneita, niin silloin nuo sadat miljardit olisivat jääneet kansantalouteen! Tosin tähän tietysti pitäää kertoa totuus, että nuo rikkaille menevät rahat ovat ilmaa; Ne eivät oikeasti ole olemassa, joten jotta se rikkaiden leikkiraha näyttäisi oikealta rahalta, niin sitä varten maailmaan pitää jatkuvasti luoda lisää myös köyhyyttä.
Ei se ole niin tyhmä, joka maksaa, vaan kaikkein typerimpiä ovat rahan vaatijat - koska rahan vaatiminen johtuu ahneudesta, eikä ahneus ole viisasta.
Päivän selvästi valtio on luonut lait sellaisiksi, että ökykapitalisteilla on yksinoikeus kansalaispalkkaan. Rikkaiden ansiot eivät ole heidän ansioita, vaan ne rahat ovat kansan varoja, jotka rikkaiden omistuksessa olevat lainsäätäjät ovat laillistaneet rikkaiden kansalaispalkaksi.
Tietysti asiaan kuuluu, ettei poliitikot ja muut rikkaat pysty ajattelemaan asiaa tältä kantilta, koska valtio ei voisi muutoin olla rikkaiden yksityinen rahantekokone, jos poliitikoilla olisi järki päässä, eikä jäässä.
Rikkailla on köyhyyden luonnin monopoli
Kun virtuaalidollari on tipahtanut rikkaan taskuun, niin sen saaminen reaaliseksi vaatii rikkaita vollottamaamaan väen vähyyttä; että maailmassa on liian vähän ihmisiä niin kauan, kun poliitikot kaikessa typeryydessään pitävät rahanluonnin rikkaiden yksinoikeutena.
Jos Suomen Rautatiet avattaisiin kilpailulle, niin sekin teko lisää köyhyyttä; On mahdotonta, että yksityinen junailija saisi voittoja vain hyvätuloisilta, koska köyhät ihmiset ovat se perusta, missä myös hyvätuloiset tulouttavat itselleen voittoja.
Mitä köyhempi ihminen sitä ankarammin hän joutuu pitämään yllä sitä maailmaa, joka mahdollistaa rikkaiden jatkuvan rikastumisen, jonka aiheuttajana ovat poliitikot säätäessään lait sellaisiksi, että rikkaat voivat rikastua kaikissa olosuhteissa, eikä rikkaita koskaan aikuisten oikeasti vaadita osallistumaan niiden raamien ylläpitämiseen, jossa vain rikastuminen on mahdollista
Ökyrikkaat ovat pelkästään loisia. He eivät millään tavalla itse pidä yllä kapitalismia ja kilpailutaloutta, vaan he ovat kuin mustalaisen koni, joka vaatii tuhannen metrin tasoitusajoissa kilometrin etumatkan, voidakseen olla koko ajan maalissa, loisena
-- nauttien satojen miljoonien kansalaispalkkaa.
Blogi, 24.1. 2013: Huonot maat kannattavat yksityisia ratoja
Taloussanomat, 17.1. 2011: Platon: Rikkaalle riittää nelinkertainen palkka
Blogi, 14.03. 2010: Ylihinnoitellut rikkaat ja muut kuplat
Blogi, 30.12. 2010: Pelon johtajat ja ahneet poliitikot
Ajankohtaista, 30.12. 2004: Ilotuliterahat köyhille
14 kommenttia:
Halpatyövoimalla ei ole asiaa Suomessa rautatiealan turvallisuuskriittisiin tehtäviin, virheetön kielitaito on edellytys. Eikä halpatyövoiman käyttö olisi muutenkaan mahdollista, rautatiealan työntekijät tekevät töitä yleissitovan työehtosopimuksen pelisäännöillä. Se takaa tietyn vähimmäispalkan kaikille alalla töitätekeville. Ja toisaalta kaikki työvoima on tällä hetkellä VRn kontrolloimaa, neutraali (VR riippumaton) koulutus on vasta alkamassa - miten muuten voit saada kielitaitoista työväkeä turvallisuuskriittisiin tehtäviin kuin maksamalla hieman parempaa palkkaa kuin valtiollinen monopoli?
Ja kyllä. Monopoli on pahasta raideliikenteessä. Kotimainen teollisuus kärsii, kun ei voi käyttää kiskokuljetuksia monopolin valitessa mitä ja kuinka paljon se haluaa kuljettaa vedoten vaunupulaan ja kannattamattomuuteen kiskokuljetuksissa - loput saavat mennä VR-brändin alla toimivan kuorma-autoyrityksen kuljetettavaksi. VR on huomattavan iso markkinahäirikkö vääristämässä kilpailua maantieliikenteessä.
Miten on muuten mahdollista, että siellä missä operointi kiskoilla on vapaata matkustajamäärät ovat kasvaneet ja tarjonta lisääntynyt?
Tälle on tilaus: http://proxiontrain.wordpress.com/
Yksityistämisen alettua kielitaito- ja muut vaatimukset eivät enää päde. Positiivinen diskrimisointi yksistään ajaa minkä tahansa lain yli. Roistokapitalismissa yrittäjien ainoa motiivi on raha.
Rautateiden yksityistämisen alussa valtio joutuu antamaan niille liikennöintitukea, mutta tällaisten taloustilanteiden tullessa ne otetaan pois, josta viimeistään seuraa, että rautateille tulee selviämisen laki.
Rautateiden lippujen hinnat tulevat nousemaan myös, josta seuraa asiakaskatoa ja lisää halpatyövoimaa ja surkeita junia. Kaikki tämä on nähty jo toisilla aloilla.
Joo. Muistatteko Britanniasta tällaisia uutisia:
Nyrkit heiluvat junissa
Kymmenen vuoden kuluttua meille tulevat automaattisesti liikkuvat junat. Silloin niitä voidaan laittaa raiteille kilometrin välein.
Samaan aikaan meille tulevat myös autoautot, eli autoista poistetaan kuljettajat, joka on siis autojen sosialisointi; Niiden liikkuminen hoidetaan tieliikennekeskuksista.
Kysymys ei siis kuulu, montako yritystä raiteilla on, vaan kuka lastaa niihin lastin.
Britanniassa tehtiin virhe kun rataverkko yksityistettiin, tämä virhe on korjattu ja rataverkko on jälleen yhteiskunnan myös siellä. Missään muualla tätä virhettä ei ole toistettu.
En näe oikein mieltä siinä, että automaattijunilla olisi eri omistajia, kun VR-Rata tekee vielä raiteet ja automaation niille.
Tuskin valtio voi sallia yksityisille junayrittäjille omia junankäytäjärjestelmiä; että VR:n junat kulkisivat Windows 9:lla, kun taasen OY JunaYrittäjä AB olisi tehnyt niihin android-sovelluksen.
Kaikki junat kulkisivat keskitetysti - ja joku selluntekijä tai tukkiyritys vain tilaisi sieltä keskuksesta vaunut, ja vaunut menisivät osoitteeseen ilman, että tarvitaan muuta kuin yksi henkilö valvomaan valotäplien liikkumista taululla.
Kun "tiedät", että valtio joutuisi antamaan liikennöintitukea niin paljonko valtio antaa liikennöintiin tukea VR:lle (joka on osakeyhtiö)? Entä paljonko HSL maksaa VR:lle monopolihinnoitelluista palveluistaan ja mitä HSL saa vastineeksi? Entä jos VR rikkoo HSL:n kanssa tekemäänsä sopimusta, miten HSL voi siihen reagoida? Heristää nyrkkiä, vai tehdä jotain vielä voimallisempaa? Ja mihin perustat väitteen kielitaito tai muiden vaatimusten pätemättömyydestä? Onko jopa esimerkkejä siitä tai surkeista junista/palveluista kilpaillussa markkinassa? Ruotsi, Saksa, Englanti? Mikä?
Viron rataverkko yksityistettiin myös 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Sittemmin valtio on ostanut Eesti Raudteen takaisin itselleen, mutta osa Viron rataverkosta on edelleen yksityisen Edelaraudteen omistuksessa.
JunaJesse. Se on jo valtavaa tukea kaikille yrityksille, kun tiet, rautatiet ovat tehty veronmaksajien rahoilla. Se, että myös tiet yksityistettäisiin, olisi kyllä viimeisen päälle pitkäniemen kaikkein pehmeimmässä huoneessa suunniteltua.
Kuulemma Keski-Euroopassa on mukavaa ajella, kun joka tiellä on yksityismaksut. Tietty; jos ei pian lähdetä pois tuosta hullutuksesta, niin sama tulee tännekin. Eihän ne raukat pysty edes käsittämään pohjoismaalaista jokamiehen oikeuttakaan...
Tähän pitää ehdottomasti koplata juuri tuo automaation eteneminen ja väkiluvun jatkuva kasvu; on aika mahdotonta, että ihmisillä olisi rahaa kulutukseen, jos heidän ainoa työ olisi toisten päiden silittämistä ja halailua, kuten TV jo opettaa, miten laulutaiton korvaa halailu:
(Kaiken) Yksityistämistä ajavat sellaiset tahot, jotka uskovat sokeasti jatkuvaan kasvuun; Onhan se mukakapitalistille niin kivaa, kun voi vain makoilla kotona ja kiskoa vaikka tienkäyttö maksua...
Miksi puhut rautateiden yksityistämisestä ja sekoitat asiaan myös infran, jonka yksityistämistä ei kukaan ole esittänyt. Ei maanteitäkään ole yksityistetty, vaikka siellä saa liikennöidä kuka tahansa lakeja noudattaen. Ei myöskään lentokenttiä.
Harmillista, että Suomessa rautatiekeskustelu on tätä: VR:ää haukutaan pää punaisena, mutta yhtä punaista nähdään, jos joku ehdottaa, että kiskoilla voisi ajaa joku muukin.
Ruotsissa ja Britanniassa on nykyisellään erittäin hyviä kokemuksia rautatieliikenteen VAPAUTTAMISESTA KILPAILULLE. Suomessa halataan VR:ää ja estetään mm. paikallisliikenteen käynnistyminen Turun ja Tampereen seuduilla: koska VR:ää ei kiinnosta, ei saa muitakaan kiinnostaa.
Koska yksityistäminenn on tie, jota kulkiessa lopulta kaikki on yksityistä. Nyt hän esimerkiksi talous-infra on jo yksityisten käsissä-- rahan luonti on yksityispankkien yksinoikeus. Ja koska raha-infra on yksityisomistuksessa, niin se vaatii silloin muiden alojen yksityistämistä, koska roisto talous ei tuota edelleenkään kummoisia voittoja finanssikapitalisteille.
Ei ne kaikki britit ja ruottalaiset ole sitä mieltä, että yksityisjunailut ovat hyvä juttu. Me molemmat saadaan valikoimalla netin mielipiteitä homma tukemaan omia mielipiteitämme.
Hyvät monopolisiskot ja -veljet, lukekaa!
http://hvkerho.blogspot.fi/2013/01/vrn-aanentoisto-pelaa.html
Toisenlainen totuus verrattuna Vasureiden puoluetoimiston näkemykseen:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/09/24/eurooppalaiset-kyllastyivat-rautateihin-lisaa-kilpailua/201238452/12
Tuollainen mielipidetulos johtuu noiden muiden maiden surkeudesta. Jos niissäkin politiikka olisi Suomen tasolla, niin silloin myös niiden infra toimisi paljon paremmin.
Mutta. Täytyy samalla huomauttaa, ettei Suomen hallinto ole paras mahdollinen. Tässä ollaan osaltaan motkomassa, että siitä saataisiin vieläkin parempi, jolloin myös infrasta tulee parempi.
Pääomavalta haluaa, että valtio voitaisiin muuttaa yrittäjästä työntekijäksi; Pääomien aivoitusten toimeenpanijaksi; halpåatyövoimaksi.
Niin juuri, rikkaat haluavat, että valtio olisi kiltisti karsinassaan halpatyövoimana, tekisi kaiken, mitä rikkaat sitä vaativat
Työntekijäpuoli haluaisi, että valtio olisi heille emo. Entä, kolmas mahdollisuus?
Lähetä kommentti